יום שישי 14/6/19 בשעה 10:00

מיני מרתון ספרותי: אזורי-גבול | ד"ר ניצה קרן

"אני אשת גבול", מסבירה היוצרת הצ'יקאנית, גלוריה אנזלדואה, המעניקה לזהותה התרבותית הלאומית הכפולה מעמד ייצוגי לתיאור זהות הכלאיים של אנשי העולם החדש.

מפגש ספרותי חד-פעמי, על אזורי-גבול גיאוגרפיים, תרבותיים, נפשיים, לשוניים בספרות, המציב במוקדו את ספרה רב-התהודה של אנזלדואה, 'אזורי-גבול' יצירה אוטוביוגרפית, תיעודית, פואטית רב-לשונית, הממוקמת על אזור-הגבול שבין ארצות-הברית למקסיקו, קוראת תגר בעצם מהותה על גבולות ומגבלות, ותוצג על רקע אזור-הגבול המקומי בדרומה של ארצנו. בתוך כך ואגב דיון בתרבות אזורי-הגבול, על מאפייניה הממוקפים, יוצג רומן התצלומים של רונית מטלוןזה עם הפנים אלינו (1995), כמו גם יומן המסע של מיכל גוברין, מעשה הים – כרוניקת פירוש (2000).

"ספר זה מוקדש לכל המקסיקנים משני עברי הגבול", מציינת אנזלדואה בפתח ספרה, ברי המזל, המצטופפים במשכנות העוני בשולי עריה המשגשגות של ארצות-הברית של אמריקה, ואחיהם מסיגי הגבול, הנמלטים מאימת משטרת ההגירה של ממשל טראמפ. בתוך כך הופך אזור המריבה העכשווי בין עולם ראשון משגשג ומדושן עונג לעולם שלישי מזה רעב, למטפורה, והמושג אזור-גבול מקבל מעמד של מושג מפתח בשיח העכשווי.

ד"ר ניצה קרן, מחברת הספרים: כמה מלים על הכתיבה: יוצרים ישראלים מדברים על כתיבה, ספרות ופואטיקה (מופ"ת, 2003); כיריעה ביד הרוקמת – נשים כותבות והטקסט ההגמוני ("פרשנות ותרבות", בר-אילן, 2010); מכשפי השבט – אובות פואטיים וידעונים ספרותיים (עומד לצאת בסדרת "פרשנות ותרבות", כרמל ובר-אילן).

אורך המפגש כשלוש שעות, השתתפות: 80  ש"ח

דילוג לתוכן